Anti-inflammatorinen BOWL

Tämä resepti on kuin heittäisit yhteen kulhoon tusinan kipulääkkeitä! Tässä versiossa yhdistyvät avokado, punajuuri, lehtikaali, valkosipuli ja kukkakaali. 

 

Pitkään jatkunut reumaattinen tulehdus jalkapöydän nivelissä sai minut tarttumaan raaka-aineisiin, joissa on paljon tulehdusta lievittäviä ainesosia. Olin kyllästynyt nilkuttamaan ja syömään kortisonikuureja. Päätin kokeilla tätä bowlia, josta muotoutuikin parin eri kokeilun jälkeen herkullinen ja sopivan suolainen huikopala.

Kukkakaalin syömisessä on se etu, että siitä saa antioksidantteja, C-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kurkuma tukee immuunijärjestelmäämme, koska se on täynnä antioksidantteja ja sisältää erinomaisia ​​anti-inflammatorisia ominaisuuksia.  Punajuuret ovat fytaineiden lähde, jota kutsutaan betalaiineiksi. Betaniini ja vulgaxanthin ovat kaksi parhaiten tutkittua punajuurista peräisin olevaa betalaiinia, ja molempien on osoitettu sisältävän antioksidantteja, tulehdusta lievittäviä aineita sekä lisäävän detoksifikaatiota.  Avokado lisää merkittävästi kehon kykyä imeä kahta erittäin tärkeää karotenoidi-antioksidanttia: lykopeenia ja beetakaroteenia. Karotenoidit lisäävät anti-inflammatorisia ominaisuuksia. Avokadot ovat myös yksi harvoista maakasveista, jotka kuljettavat rasvahappopolyhydroksyloituja rasva-alkoholeja (PFA). PFA: lla on erinomaiset anti-inflammatoriset edut.

Saksanpähkinät ovat rikkain omega-3-rasvahappojen lähde, ja ne tunnetaan myös tulehduksen vähentänä ja toipumisen edistäjänä.

Vadelmat vahvistavat vastustuskykyä, suojavat vatsan limakalvoja ja ehkäisevät sydän- ja verisuonitaudeilta. Hmmm, paljon kaikkea hyvää!

Ja sitten itse reseptiin:

 

Bowlit kahdelle

 

1 kukkakaali

pussillinen lehtikaalia

esikypsennettyjä punajuuria

2 kypsää avokadoa

2 dl saksanpähkinöitä

2 valkosipulinkynttä

2 dl tuoreita vadelmia

merisuola & mustapippuri

laadukas oliiviöljy (esim.terra creta)

cayennepippuri

chili

 

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Pilko kukkakaali suupaloiksi kulhoon ja pyöräytä oliiviöljyssä, merisuolassa sekä chilissä. Lisää pellille ja paista 20 min keskitasolla. Paista kevyesti pannulla oliiviöljyssä pilkottu lehtikaali ja lisää ripaus merisuolaa + cayennea + ripaus chiliflakeseja. Nosta kulhoon. Lisää lämmin kukkakaali, kuutioitu punajuuri, avokado, vadelmat ja saksanpähkinät. Nauti!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published